بلاگ

تشخیص و تعویض شیلنگ رادیاتور

اگر کاپوت ماشین خود را بالا بزنید متوجه شلنگ هایی می شوید که دور موتور پیچیده شده اند. این شلنگ ها اجزای خنک کننده خودرو هستند که وطیفه انتقال مایع خنک کننده را در ماشین به عهده دارند. برای تشخص و تعویض شیلنگ رادیاتور به نکات زیر نوجه کنید

جنس شیلنگ رادیاتور و بخاری ماشین

جنس این شیلنگ ها از لاستیک است. انواع مختلفی از لاستیک می تواند در ساخت این محصول بکار رود. دو نوع جنس متداول در ساخت شیلنگ، NBR و SBR هستند.

 NBR کیفیت بسیار بالاتری نسبت به  SBR دارد. چرا که قابلیت تحمل دما از منفی 40 تا مثبت 180 را داراست و در برابر گرمای زیاد مقاومت بسیار بالایی دارد. این نوع لاستیک در برابر روغن داغ و اسید نیز بسیار مقاوم است و آسیب نمیبیند.

بر خلاف جنس  SBR که در برابر روغن داغ ممکن است بافت خود را از دست دهد و براحتی دچار آسیب شود. شیلنگ رادیاتور و بخاری که از NBR ساخته شده باشد، حالت ارتجاعی بالا و مناسب تری خواهد داشت.

تشخیص و تعویض شیلنگ رادیاتور

شیلنگ رادیاتور معیوب:

  • شلنگی است که کم باد به نظر میرسد. زمانی که با انگشت شست و سبابه آن را فشار دهیم سفت نیست و به راحتی فرو میرود.
  • شلنگی که دچار پارگی و یا سوراخ شدگی می باشد.

شلنگها از داخل به بیرون خراب میشوند و به مرور دچار ترک و یاسوراخ ریز می شوند.

تفاوت شیلنگ بخاری و رادیاتور

شیلنگ بالایی رادیاتور به محفظه ترموستات و به رادیاتور متصل است. شلنگ پایین رادیاتور در زیر رادیاتور قرار دارد و به سمت پمپ آب هدایت می شود. خنک کننده موتور با استفاده از پمپ آب خودرو، گرمای خود را پس از عبور از رادیاتور از دست می دهد.

شیلنگ های بخاری شیلنگ های کوچک تری هستند که به هسته بخاری که در زیر داشبورد قرار دارد وصل می شوند تا کابین خودرو را گرم کنند. شلنگ های رادیاتور از شیلنگ های بخاری بزرگتر هستند.

جلوگیری از خراب شدن شیلنگ رادیاتور

اگر شیلنگ رادیاتور شروع به نشت کند باعث داغ شدن موتور و آسیب به قسمت های داخلی موتور میشود و خرابی و هزینه های بسیار بالایی را بوجود می آورد.  زمانی که موتور خنک است سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید اگر مایع کم باشد به آن اضافه کنید و پس از یک یا دو روز مجددا تست کنید.

دلایل خرابی شیلنگ رادیاتور

دلیل ۱) خلاء داخل سیستم خنک کننده باعث می شود یک یا هر دو شلنگ رادیاتور دچار مشکل شوند. این فشار منفی زمانی رخ می دهد که موتور خاموش شده است و جریان بازگشت طبیعی خنک کننده از مخزن انبساط مسدود شده است.

دلیل ۲) زمانی که رادیاتور مسدود شود می تواند باعث ایجاد مشکل در شلنگ رادیاتور پایین شود

درپوش رادیاتور معیوب

اولین موردی که باید بررسی شود درپوش رادیاتور است . زمانی که خودرو خنک است درپوش رادیاتور را باز کنید اگر آلوده به کثیفی و ذرات چسبناک است آن را با مایع ظرفشویی و و مسواک  تمیز نمایید و مجددا آن را در جای خود قرار دهید. ماشین را روشن کنید و اجازه دهید موتور گرم شود پس از لحظاتی ماشین را خاموش کرده و پس از خنک شدن مجددا درپوش رادیاتور را چک کنید که شیلنگ ها کم باد هستند یا خیر. اگر همچنان مشکل برقرار بود شیلنگ ها باید تعویض شوند.

شیلنگ مخزن مسدود شده

مانند مراحل قبل، پس از خنک شدن ، درپوش را بردارید تا شیلنگ ها به حالت عادی برگردند. برای بررسی انسداد، شیلنگ هواکش را از اتصالات رادیاتور جدا کنید. این کار را با دقت انجام دهید زیرا معمولا از جنس پلاستیک هستند و ممکن است دچار آسیب شوند.

سعی کنید به وسیله یک مایع مسدودیت شیلنگ را مورد بررسی قرار دهید.

شیلنگ های خروجی را از گیره های نگهدارنده آن جدا کنید وآنها را بوسیله شیلنگ باغچه تمیز کنید.

شلنگ را از طریق گیره های نگهدارنده آن مجددا نصب کنید و آن را به اتصالات درپوش رادیاتور وصل کنید.

مجددا خودرو را روشن کرده تا رادیاتور و مایع خنک کننده نیز شروع به جریان کنند، سپس بعد از خاموش کردن موتور شیلنگ ها را بررسی کنید تا مشکل مسدودیت یا هر عامل دیگر برطرف شده باشد.

خرید شیلنگ رادیاتور و شیلنگ بخاری ماشین

جهت خرید شیلنگ رادیاتور با کیفیت NBR و درای استانداردهای جهانی به صورت عمده به سایت افراپارت و به صورت تکی به سایت تک و یک مراجعه  نمایید.

شیلنگ ورودی آب رادیاتور پراید فروشگاه اینترنتی تک و یک
شیلنگ ورودی آب رادیاتور پراید فروشگاه اینترنتی تک و یک